Публикатор
У родинному інтер'єрі - Петриківка
ПЕТРИКІВКА — село серед степових просторів Дніпропетровщини, засноване запорізькими козаками в другій половині XVIII ст. З давніх-давен славиться вона чудовим народним мистецтвом — стінописом і декоративним розписом на побутових речах. Із покоління в покоління передають народні майстри таємниці своєї майстерності. Скільки таких перлин розсипано по Україні, скільки джерел — осередків українських рукомесел напувають мистецьке дерево України. Кожен регіон має свою неповторність і історичну основу для виникнення того чи того виду мистецтва, і зараз гілки цього дерева переплелися, перетекли в інші регіони, збагатили їх. Так для мене Петриківка — моя батьківщина, для моєї мами, Ганни Самарської —Богданівка на Київщині, прославлена великою Катериною Білокур, для мого чоловіка, Олександра Вакуленка, місце народження місто Новоросійськ, для нашої доньки Олесі — Харків, і всі разом ми маємо Петриківку в серці. То ж що вона є, окрім того, що можна прочитати в літературі? Особисто для мене Петриківка почалася з того часу, як я народилася, з бабусиної хати, де по стінах були намальовані маминою рукою пучечки винограду і попід стелю біг собі бігунець і не мав ні початку ні кінця. Дитячі очі бігли за тим бігунцем і дивувалися тому, як підкоряє він собі прямий кут святого вугла, рівнину стіни і вихиляси комина. Дитячі очі дуже чітко запам'ятали ці мальовки. Задовго до мене, інші мальовки в тій — таки хаті вразили малого хлопчика, який згодом став моїм батьком. У книжці Б. С. Бутника- Сіверського "Українське народне мистецтво", виданій 1966 року, пишеться таке:
"Під час експедиції 1958 року на Дніпропетровщину нам пощастило побачить розпис у хаті Т. А. Самарської в с. Петриківка, виконаний Поліною Глущенко ще перед Великою Вітчизняною війною. Він і досі зберігається (1958 р. ) не ушкодженим (коли хату треба мазати, розпис закривають, а потім тоненьким пензлем вводять біле тло між усіма його гілочками та квіточками, це робиться з великої поваги до авторки, яка стала тепер відомим народним майстром і працює у Києві). Розпис цей настільки цікавий, що заслуговує на окремий розгляд". І далі описується композиційне вирішення розпису. Мама моя розповідає, що коли прийшла невісткою 1962 року в знамениту хату Самарських, то розпису вже не було, зовсім недавно в тій кімнаті було зроблено ремонт. Десь 1966 року, наслухавшись про розписану хату в минулому, вона вирішила теж спробувати розписати. З Федором Панком вони вже їздили розписувати на той час клуб у Петропавлівському районі, і вона, молода ще майстриня, мала вже деякі навички малювання по стінах та й технологію кольорового фарбування стін знала, тому й ризикнула. Малювала не дуже складний розпис: зелений виноград, листя, ромашки, цибульки. Живе він і досі на стінах вже 35 років. Хата приречена бути розписаною, і ніхто не наважиться змити той розпис.
Іншій хаті, яку будували мої батьки, вже 32 роки, двічі вона була розписана, останній розпис живе вже близько 20 років, у його створенні брала участь і я. Мама каже, що то наш оберіг, ми його дуже любимо, за 20 років він не тільки не набрид, але ще більше прикипів до серця. Кожен рік виникає питання про ремонт, і кожен раз ця кімната залишається без істотних змін. У свій час і моя маленька донечка маленькимпальчиком рахувала ромашки на стінах у бабусиній хаті. Традиції, передавані із роду в рід, із покоління в покоління, за віком вік. Велика мудрість народу зберегти і передати як найбільшу цінність звичаї, традиції, уміння. Пісня, вишивання, різьблення, витинанка, спів гончарного круга... Причетність до творчості, до її таїни, мабуть, най міцніше гуртує, єднає покоління. Розповім трохи про свою родину.
Моя бабуся Олександра Косяченко не вважає себе художником, бо свої без ліку вишиті рушники і сорочки не вважає чимось незвичайним. Усе село шило, пряло, ткало, вишивало. І це було звичайним, традиційним. Я пам'ятаю, як ті рушники завжди прикрашали хату, святий вуголь. Сорочки і рушники і зараз бережу. Мама моя виростала серед тих вишиванок, серед мальовничих Богданівських краєвидів, поруч із народною художницею України Катериною Білокур. Бігала показувати свої малюночки, за порадою та добрим словом. Ті малюночки і досі зберігаються в нашій родині. За традицією Богданівські хати прикрашали вишивками і не розмальовували. Але завжди є винятки.
Ось що мама згадує із свого дитинства: "... дуже добре пам'ятаю бабусю Єгориху, сусідку мого діда Якима. Після кожної побілки вона прикрашала свою хату квіточками, вирізала із картоплини штамп, вмочала в синьку і відпечатувала по стінах. Я малою ходила любуватися тими квіточками. В нашій хаті довго висіла на стіні народна картинка. На дошці був намальований вечір, річка, рибалка на човні і якісь дерева на березі річки, малював їх дід Свирид, сільський художник — самоука. Мамина сестра, тьотя Ганна, любила народне мистецтво і як могла заохочувала мене до малювання. Було кожен мій малюнок "сто раз" похвалить, "сто раз" подивиться на нього, а для дитини то такийстимул. Іще перед святами приїжджі носили по хатах паперові рушники, на них трафаретом був вибитий орнамент, схожий на петриківський. Тьотя Ганна завжди купляла їх і вішала на "картини" з фотографіями. Мама працювала день і ніч у колгоспі, весь час була у важкій праці, а тому я не пам 'ятаю її поруч із мистецтвом. У 6 років мене водили за сім кілометрівдо церкви в Сулимівку, там мене найбільше вразили намальовані ікони. А ще в селі читали "Кобзар" Т. Шевченка. Я навчилася читати ще до школи і, пам'ятаю, що часто читала "Наймичку", "Катерину", і всі плакали. В книжці були ілюстрації.
У хаті Катерини Білокур на стінах висіли дві намальовані картинки, якісь копії, більше схожі на графіку, малював небіж Петро. Творів Катерини Білокур я майже не бачила аж до того, як потрапила до Києва. Одного разу вона винесла закінчену роботу із майстерні, чи мені хотіла показати, чи брату, щоб той оцінив. Ото і все. Звичайно, я була вражена побаченим, а брат К. Білокур мені сказав, щоб я теж старалась так малювати. Катерина Василівна говорила: "Вчись у природи, вивчай її наполегливо і вперто" (в листах, адресованих нею до мене, це є). З благословення К. Білокур по закінченні десятирічки поїхала поступати до Київського художнього інституту, але вже на підготовчих курсах відчула брак школи, професійної майстерності. Згодом потрапила на Київську фабрику сувенірних виробів до цеху підлакового розпису, де познайомилась із Марфою Тимченко, колишньою петриківчанкою".
Так мама познайомилась із Київським варіантом петриківського розпису, а згодом потрапила до самої Петриківки, де залишилась і понині. З одного боку, вплив Катерини Білокур, її благословення і "вчись у природи", з іншого — петриківський традиційний орнамент, квітка реалістична і квітка стилізована. Так і розквітла творчість Ганни Самарської, мов два крила — живопис і орнамент, дві гілки — Богданівська і Петриківська народили особливу квітку. Самобутній і оригінальний художник з характерним індивідуальним почерком і творчою манерою, вона відштовхнулась від традицій і збагатила скарбницю українського народного мистецтва новим і неповторним.
Після бабусиних вишиванок, розповідей про Катерину Білокур, духу та школи петриківського розпису, впливу маминих поглядів на мистецтво формування моє як художника завершив ще й Харківський художній інститут. Тепер я згадую початок моєї творчості: перший дотик до розпису в хаті моєї петриківської бабусі, потім особлива атмосфера фабрики "Дружба", де працювала мама. Мене малу вона брала із собою на роботу і, втомлену від вражень, клала спати поруч себе на подушці на столі, заздалегідь відсунувши вбік пензлі, фарби, тарелі. Ось де традиції. Змалку увібраний дух, запах, стиль, майстерність. Традиційна петриківська "цибулька" така звичайна і рідна, як саме слово "мама", а виготовлення пензлика із котячої шерсті, так як і неможливість навіть думки про відсутність кота в домі здаються такими природними. Я навіть не можу згадати, коли навчилась робити пензлики, таке враження, що вміла завжди. Хоча навряд. Малювати вчилась, спочатку дивилась і торкалась пальчиком, потім умочала пальчик у мамину палітру і притискала до паперу, таке чудо бачити той відбиток. Уявляти, що то калинова ягідка, потім котячим пензликом домалювати листочок і вусик, щось піддивитись у природи, щось у мами з-під руки, а щось придумати, нафантазувати. І квітка буяє вже з-під твоєї руки, сміється. А скільки було сліз, коли вона не сміється, та цибулька. Скільки мама терпляче поправляла і підказувала. Ще мені довелось застати живою Тетяну Пату, заслуженого майстра народної творчості України. Особисто з нею не спілкувалась. Коли вона померла, їй було близько 90 років, а я була школяркою, всім класом ми ходили на похорон. Пата залишила по собі багато учнів, багато творчих здобутків і атмосферу шанування петриківського розпису. Декілька років на гуртку і в художній школі моїм учителем розпису був Федір Панко, заслужений майстер народної творчості, один із найздібніших учнів Тетяни Пати. І поруч завжди було мамине навчання, її критика, її підтримка. Мама працювала у творчій групі, створювала нові композиції, виставкові твори, настінні розписи і все, що було особливо творче, нове — то виходило з-під її руки. З нею працювало багато інших художників: В. Соколенко, В. Глущенко, Є. Клюпа, подружжя Чернуських, Л. Горбуля, А. Пікуш та багато інших. Якщо з кимось мені не довелося спілкуватись, то все одно я чула про них, бачила роботи в музеї петриківського розпису, що на фабриці, чи на виставках, у друку. Кажуть, що в Петриківці кожен другий — художник, так і було за часів існування фабрики, майже так.
Тепер уже близько 18 років я живу в Харкові і в Харківській області, працюю у співавторстві зі своїм чоловіком. Він так полюбив народне мистецтво, що і сам захопився розписом. У серпні — вересні 2001 року у Харкові, в мистецькій галереї АВЕК відбулася виставка "Ми діти твої, Україно", присвячена 10-й річниці Незалежності України. Виставка родинна — живопис заслуженого майстра народної творчості України, лауреата премії імені Катерини Білокур Ганни Самарської, декоративний розпис Олександра і Тамари Вакуленків, малюнки дванадцятилітньої художниці Олесі Вакуленко. Невдовзі відбулася її персональна виставка. Так, нині ще одне покоління нашого роду, наша доня вивчає народні традиції. З великим задоволенням співає українські народні пісні і знає їх багато, малює ілюстрації до пісень і знає всі деталі українського народного костюма, побуту. Разом ми шили ляльки, відтворювали народний костюм, придумували для них сценарії, говорили і жили їхнім життям — життям далеких своїх пращурів — Солохи, Явдохи, Овсія, дівчат Марусі, Ярини та інших. Як величезне свято сприймає фестивалі традиційної народної культури і залюбки бере в них участь. Малює різні малюнкиі петриківський орнамент також. Яким шляхом піде її доля, невідомо нікому, чи буде петриківська "цибулина" для неї головною в житті квіткою, не знаю, але буде присутня — це напевно. Бо вихованана тому, що нерозумний той, хто цурається свого, своєї землі, своєї родини, своїх традицій.
Краще один раз побачити, як народжується петриківська мальовка, ніж сто разів про неї почути. Можна довго розповідати, та треба її бачити, ще цікавіше стежити, як саме майстер розтирає фарбу, як вмочає пензель чи палець та просто притискає його до паперу чи до стіни, як легко проводить пензлем лінію чи мазок. А вже коли дивишся, як легко і яскраво народжується під рукою теє диво — петриківська мальовка, то хочеться самому те зробити. Я безліч разів зачаровано спостерігала це дійство, безліч разів і сама заворожувала глядачів. Уявляю, як це було раніше: фарби з соку вишні чи відвару лушпиння цибулі чи пирію, і засміється піч чи комин квітками, калинкою чи заспіває пташкою. Радіє око, співає душа, тягнеться до дива. Так і живе петриківський розпис, не тільки зберігається, а й розвивається. Кожен майстер вносить щось нове, своє, нові елементи, нові спостереження, нові сполучення кольорів. Чим талановитіший майстер, тим багатше його здобутками все рукомесло, тим воно різноманітніше і витонченіше, тим більше прихильників воно має. А те, що розуміють петриківський розпис далеко за межами України, переконалась сама.
Тамара ВАКУЛЕНКО,
заступник голови Харківського осередку НСМНМУ
Дивіться також:
- Стаття Петриківка ()
- Галерея малюнків Петриківського розпису ()
- Товари з петриківським розписом у крамниці ()