Публикатор
Українське весілля
Українське весілля, за традицією, щедро супроводжувалося іграми, музикою, танцями, співами і мало характер народного свята.
Майже по всій Україні весілля починалося зі сватання, коли посланці жениха - старости, з ним або без нього, укладали попередню угоду про шлюб із батьками нареченої.
У старости вибирали спритних, моторних і поважних людей. Зайшовши в хату, вони вели традиційну мову про полювання, про куницю, про товар, купців і нарешті просили батьків нареченої видати дочку заміж за парубка, якого вони дуже розхвалювали. Дівчина в цей час мала засоромлено колупати піч. Якщо пропозиція приймалася, старости обмінювалися з батьками нареченої хлібом, ставили могорич, дочка перев'язувала старостів вишитими рушниками, а жениха, якщо він був присутній, хусткою. Коли ж старостам відмовляли, то дівчина виносила гарбуза - це було великою образою.
Після сватання відбувались умовини, або розглядини, коли родичі нареченої приходили до жениха, щоб з'ясувати його матеріальну забезпеченість, ознайомитися з господарством, наявністю продуктів, одягу, з тим, щоб бути спокійними за добробут майбутньої сім'ї. Відразу після сватання і розглядин робили заручини, або запоїни. Заручини проводилися "за сценарієм" сватання, але в урочистішій обстановці, в присутності всіх родичів жениха і нареченої, а всі обрядові дії виконувалися у супроводі хору.
Як здавна в народі повелося, важливою частиною весілля було виготовлення гільця - соснову гілку або гілку плодового дерева прикрашали різного кольору стрічками, з паперу чи матерії, квітами, а також букетиками пшениці або інших злакових, інколи навіть зі свічками. Таку прикрашену гілку здебільшого вставляли у спеціально спечений хліб, який протягом усього весілля лежав посеред столу.
Гільце символізувало незайманість, красу, свободу, молодість, вроду. Дії, що супроводжували виготовлення гільця, означали прощання нареченої з дівочою свободою, з чудовою порою дівування. Разом із гільцем часто виготовляли й маленьку квіточку або плели невеликий віночок, який старша дружка пришивала молодому до шапки. В деяких місцевостях України квіткою називали також сколоту чи навхрест перев'язану червону стрічку або яскраву паперову квітку.
У четвер, п'ятницю чи суботу ввечері збиралися бгати коровай. Перед тим як вимити руки, щоб почати місити тісто, коровайниці співали:
Де ся діла, де ся поділа
Мару сина матінка.
Нехай прийде,
Нехай принесе
З криниці
Водиці.
Нехай помиють
Коровайнички ручки.
Коровай - великий круглий, гарно прибраний шишками, голубками та іншими фігурками з тіста хліб — зверху прикрашали свічками, стрічками, червоним гарусом і навіть квітами, що символізувало достаток, багатство, заможність сім'ї. Для виготовлення короваю запрошували тільки заміжніх жінок, у яких у родинах був лад, злагода. Вони приносили з собою борошно, яйця, цукор. Кількість коровайниць була різною, але обов'язково непарною. Найчастіше їх було сім. Окрім короваю, з тіста виготовляли багато шишок і гусок.
А коли коровай вимісили і прикрасили, то співали:
їдьте, свати, до Крюкова,
А з Крюкова — до Львова
По тії малярчики,
Що хороше малюють,
Золотом гаптують.
Не треба нам малярчиків —
В нас хорошанські жіночки
Хороше коровай гафтують.
До кола зіроньками,
Райськими пташеньками.
Коровай розрізали на шматочки у неділю ввечері й роздавали всім присутнім, щоб вони побажали добробуту молодим.
У неділю вранці молодий разом зі своїми боярами (дружиною) збирався їхати за молодою, щоб везти її на вінчання в церкву. Його виводила мати у виверненому вовною наверх кожусі й обсипала сина зерном, дрібними грішми, що означало побажання
успіхів, багатства. По дорозі молодий повинен був відкупитися від перейми горілкою або грішми, що символізувало викуп, який сплачували за дівчину в давні часи.
Молодого та його дружину (старосту або старшого боярина, дружбу або дружка, бояр, світилок, боярок) впускали до хати нареченої не одразу, а спочатку інсценували немовби бійку, вимагаючи викупу, і тільки сплативши його, жених разом із боярами заходив до нареченої. А вона в цей час мала сидіти за столом на покуті, схиливши голову на хліб, біля неї сидів неодружений брат, який її "охороняв", у нього бояри молодого після перемовин "купували" наречену.
Наступний етап — дарування. Спочатку родичі молодого наділяли подарунками родичів молодої, потім - навпаки, причому всі подарунки по черзі клали на тарілку і разом з весільною шишкою і чаркою горілки підносили кожному з родичів, присутніх на весіллі.
Після дарування наставав найзворушливіший момент - розплітання коси і покривання голови молодої, що означало прощання дівчини з дівоцтвом, із подругами і рідною сім'єю і перехід її під владу чоловіка. Молоду садили на діжу, брат її розплітав косу, яку мастив маслом або медом, потім на голову їй надівали жіночий головний убір - очіпок, який вона двічі знімала і тільки за третім разом залишала на голові. Хор у той час співав:
Та не вій, вітре, з рожі, Повій по дорозі, Розмай русу косу По червонім поясу, Розбери по волосочку, Як жита по колосочку.
У неділю ввечері наречену врочисто перевозили з батьківського дому в дім жениха. Виносили придане, укладали на віз, садовили молодих і з піснями й танцями везли. Біля хати віз із молодими перевозили через вогонь, на порозі їх зустрічала мати молодого з хлібом-сіллю, а хор співав:
Вийди, мамко, вийди
Невесту вітати,
Бо їй ту не прийшов
Ні отець, ні мати.
Після частування в хаті молодого відбувалася низка обрядових дій (так званих перезвяних) під загальною назвою "комора", що мали виявити, чи зберегла молода незайманість. Якщо дівоча честь молодої була доведена, весілля набувало характеру свята, торжества, радощів.