Публикатор
Весільна скриня
ВЕСІЛЬНА СКРИНЯ
Ще років із тридцять тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня, куди складали одяг, рушники, полотно - увесь посаг молодої. Посаг починали готувати завчасно невдовзі після народження дочки. Вишивані сорочки, спідниці, керсетки, пояси, рушники, намиста - все це мати спочатку зберігала у своїй скрині. А років з п'ятнадцяти дочці справляли власну. Найчастіше її купували на ярмарку. Ось як описує сучасник купівлю скрині на ярмарку в Катеринославській губернії: „При купівлі скрині головна увага зверталася на те, щоб вона була розписана яскравими фарбами і розмальована квітами, як на віку, так і на боках, зокрема, передня стінка... Нарешті, скриня куплена і урочисто перекочується з ярмаркової площі додому. Кожний зустрічний, ідучи на ярмарок, обов'язково зупиниться, огляне скриню з усіх боків, похвалить фарби, похвалить чудово розмальовані на ній квіти..." (журнал: „Киевская старина", С. Петербург, 1990, ст. 73-75).
Весільна скриня не лише зберігала майно нареченої - вона таїла в собі дівочі мрії про майбутню долю, про заміжжя. Скриня з її змістом символізувала працьовитість молодії та її родини
- адже більшість речей, які в ній зберігалися, виготовляли власноручно. Про це співається і в піснях:
Скрине ж моя мальована!
Да не рік, не два пряла,
Да не зимоньку ткала,
Да не літо білила,
Весь рід обдарила.
В іншій пісні парубок, захоплюючись дівчиною, порівнює її з панною, на що вона з гідністю відповідає:
А я панна - я господиня,
В мене полотен повная скриня.
Під час весілля, звичайно в неділю по обіді, скриню з усім добром перевозили в дім нареченого. Тоді на неї дивилося все село, підмічаючи та обговорюючи її якості. У багатьох районах України відомий був заселий обряд „пересувин" і „викупу" скрині, пов'язаний з перевезенням її в дім свекрухи.
Ой зятю, зятю хороший
Не віддамо скрині без грошей!
Або:
Відчини мати, ліску
Везем тобі невістку,
З волами, з коровами
Ще й з чорними бровами,
Мальована скриня,
Сама господиня.
Нині вже не виготовляють весільних скринь - їх місце посіли фабричні шафи та чемодани. Але у весільному обряді і піснях скриня ще оспівується як символ достатку й працьовитості, поряд з іншими предметами традиційного побуту. Оздобленню скрині надавали неабиякого значення
- вона була окрасою хати.
Співробітники Музею народної архітектури та побуту України знайшли в різних місцевостях кілька десятків скринь, здебільшого весільних, різної форми та розмірів, прикрашених різьбою, живописом та випалюванням, окованих металом. Час їх виготовлення - середина XIX - початок XX століття. Місцеві ознаки проявляються і в розмірах скринь, і в способах їх оформлення, і в гамі кольорів.
Найбільш поширеними в Україні були мальовані скрині. Вони прикрашалися переважно рослинним орнаментом, в основі якого лежать квіти різних форм та розмірів, стилізовані або наближені до натури, червоні та рожеві яблука тощо. Квіти здебільшого в букетах або вазонках, зрідка були розміщені вільно по всій площі. Найбільш старанно розписували передню стінку скрині, потім - бічні, рідше - віко. Іноді передню стінку й віко розділяли на кілька „вікон". Металевими смугами або спеціально намальованими рамками, в яких розміщували окремі букети. Про мальовану скриню в народі казали: „Аж очі вбирає".
Професія скринника передавалася з покоління в покоління, що сприяло утворенню стійких традицій, своєрідних місцевих „шкіл" малювання, які взаємно збагачували й доповнювали одна одну. Розписували скрині частіше жінки (дружини або дочки майстрів- скринників). Як і багато інших видів народної художньої творчості, розписи скринь мають імпровізаційний характер: переважну більшість орнаментів малювали експромтом, „з голови" і ніколи точно не повторювали. Починали малювати з найбільших і найяскравіших квітів, які розміщувалися в центрі, а потім малювали дрібніші, менш яскраві квіточки й листочки.
(.На Полтавщині мальовані скрині виготовляли чи не в кожному повіті. Виготовлення й розпис полтавських скринь описав місцевий дослідник Я. Риженко (Рукописні фонди ІМФЕ НАН України ім. М. Рильського, N 1-4/319). Згідно з цим описом, осередками виготовлення скринь були села Вереміївка, Нові і Старі Санжари, Похвища, Грунь та інші. Технологія виготовлення скринь, описана Я. Риженком, в основному, є спільною для всіх центральних областей України. Скрині робили переважно з липи, тополі, берези, вільхи чи верби - з весни і до середини літа, бо після Спасівки вже починалися веілля. За літо один майстер міг зробити до 20 скринь. З дощок робили шальовки, скріплювали їх клеєм; оковували бляхою, використовуючи ковальські цвяхи. Потім бляху фарбували в чорний колір і починали розписувати скриню.
Порівнюючи розписи скринь настінними, з малюванням печей тощо, помічаємо таку відмінність: скрині, як і інші предмети домашнього вжитку, малювали переважно по темному тлу. Тому на фоні вибілених стін вони, як і образи та картини, виділялися м'якими темними плямами. Крім естетичних, тут, певно, спрацьовували й практичні чинники: якщо стіни та піч перебілювалися щороку, то дерево малювалося раз на багато літ. Не випадково карнизи (лиштва), кути та підніжки скрині фарбувалися в темний колір, як і залізне окуття.
У малюванні скринь центральних областей України є багато спільних рис. І це цілком природно, якщо врахувати тісні економічні зв'язки між ними. Наприклад, скрині на Чернігівщині робили в Ріпках, Козельці, Ніжині, Глухові та Сосниці. З двох останніх повітів їх вивозили на продаж у Курську губернію. А ніжинські скрині продавалися у великій кількості в Борисполі та Фастові. Як свідчать сучасники, займалися цим ремеслом міщани. Отже, скриню могли купити за десятки, а то й сотні кілометрів від того місця, де її було зроблено.
Полтавські скрині мають форму трапеції з плоским віком. Тому ж у невеликих хатах вони нерідко слугували й за стіл. До речі, на Бойківщині також здавна були поширені столи-скрині.
Відомими осередками виробництва скринь були також Лебедин, Котельва, Нижна Сироватка, Святова та інші. Про скрині Лебедина та його околиць писав С.А. Таранушенко: „Оздоблені скрині, найчастіше вазонами з квітами та букетами, перев'язаними бантами - композиціями, поширеними також в місцевих золотарських виробах, килимах, вишиванках" (36. „Мистацтвознавсто", І. Харків, 1928-29, с. 9).
Транспортування скринь було одним із складників чумацького промислу. Так, відомо, що із Зміївського, Ізюмського та Охтирського повітів чумаки вивозили (переважно на Дін) дерев'яний посуд, відра, діжки, скрині. Зокрема з Охтирського повіту в 1842 році вивезено 1200 скринь (І.С. Слабєєв. З історії первісного нагромадження капіталу на Україні. К., 1964, с. 53).
На Слобожанщині, порівняно з полтавськими, скрині мають загалом м'якші, стриманіші барви.
Оздоблення скринь на Київщині має багато спільного з полтавським. Значним осередком виробництва скринь у минулому було м. Васильків. Славилися малюванням по дереву також Смілянщина та Чигиринщина.
На півдні України утворилися самобутні осередки народного декоративного розпису, зокрема по дереву. Серед них і славнозвісна Петриківка. Дослідниця петриківського розпису Н. Глухенька зазначає, що в минулому столітті тут розписували скрині, барабани віялок, спинки саней, музичні інструменти тощо олійними фарбами або ж яєчною (жовтковою) темперою з домішкою оцту. Мотивами такого розпису були пір'ясті листочки (т.зв. „дрібна папороть") та різноманітні барвисті квіти. Найстарший майстер петриківського декоративного розпису Тетяна Якимівна Пата ще замолоду розписувала скрині та барабани віялок, які робив петриківець X. Глущенко.
На західному Поліссі замість скринь в минулому використовували бодні - циліндричні та еліптичні бочки з вухами і кришкою. їх робили з клепок, переважно соснових, рідше - дубових. Зрідка їх прикрашали випалюванням простих орнаментів. Підперезані темними ліщиновими обручами, бодні позначені своєю суворою простою красою. Вони добре вписуються в інтер'єр давньої поліської хати з її митими стінами, ткацьким верстатом, масивними лавами і таким же простим, невибагливим посудом, створюючи разом з ними своєрідний суворий ансамбль. Поряд із боднями з тією ж метою використовували й довбані кайдуби. Мабуть, саме так зберігали своє майно наші далекі предки. Не підлягає сумніву, що бодня передувала скрині, принаймі, на Поліссі. З кінця XIX століття її поступово витісняє куфр - саркофагоподібна скриня з опуклим вікном, значно більших розмірів, відома і в сусідній Білорусії, Польщі. Спочатку куфри нічим не прикрашалися, а пізніше, вже в нинішньому столітті, їх стали покривати фарбою (зеленою або коричневою), часом наносячи при цьому малюнок технікою фляндрування (розчісування) - простий смугастий орнамент.
У південних районах Полісся побутували також скрині, оковані металем. Як і фарбовані куфри, вони з'явилися тут значно пізніше, і тому не набули оригінальних і самобутніх форм.
Як свідчать музейні колекції, на Поділлі малювання скринь було скромнішим і загалом менш поширеним, ніж на Наддніпрянщині. Відомими осередками їх виробництва були села Ори- нин, Стара Ушиця, Кадиївці. Деякі скрині Поділля своїми великомасштабними орнаментами і обмеженою гамою кольорів нагадують місцеві килими. В Новоушицькому повіті виготовляли ще й маленькі мальовані скрині „куфорки" для дівочих прикрас.
На Буковині поряд із різьбленими скринями побутували й мальовані (в районах, ближчих до Поділля).
Багаті і різноманітні за своїми конструкціями й декором скрині Карпат. Тут їх виготовляли здебільшого з бука, сосни, липи. До давніших часів відносяться скрині з пласким віком на
масивних ніжках, прикрашені скромним геометричним орнаментом технікою плоскої різьби. Улюбленими мотивами різьблених орнаментів карпатських скринь є відома у багатьох народів розетка (символ Сонця), хрести, кола, півкола, ламані лінії. Малювання карпатських скринь перекликаються з різьбленням тарелей і скриньок, виготовленням яких славляться місцеві народні майстри.
На Закарпатті, зокрема в долинних районах, мальований рослинний орнамент був відомий здавна, про що свідчить скриня, датована 1776 роком (експонат Мукачівського історико-краєзнавчого музею).
Зрідка в розписах українських скринь трапляються зображення птахів, тварин, людей, жанрові сцени. Серед них на особливу увагу заслуговує скриня із зображенням козака Мамая - традиційною народною картиною, яка побутувала в Україні у XVIII - XIX ст. Козака Мамая, чи, як його ще називали, козака-бандуриста свого часу малювали і на окремих картинах, і на дверях хати, і на віконницях, воротах, вуликах, кахлях. Звичайно зображали козака у дорогому жупані й шароварах, який сидить „по-турецькому" з бандурою в руках і люлькою в роті, з довгим козацьким оселедцем на голеній голові. Неподалік на нього чекає кінь, поруч видно шаблю, мушкет, піку, встромлену в землю. Козак Мамай, хоробрий воїн-патріот і співець - уособлення волелюбного українського народу, його поетичної душі, невичерпного оптимізму, що підтверджує традиційний гумористичний напис, відтворений у різних варіантах на багатьох картинах.
Взагалі розписи українських скринь, як і всі інші види народного декоративно-прикладного мистецтва, мають настрій світлий, життєрадісний. Саме таким мистецтвом народ намагався прикрасити своє нелегке життя, втілюючи в ньому своє одвічне прагнення до краси, до щастя.
І хоча мальовані скрині назовсім зникають із нашого побуту, їх художня цінність спонукає нас замислитися про використання їх декоративного оздоблення в сучасному мистецтві - при виготовленні сувенірів, панно, настінних розписів. Та й сама скриня в мініатюрі, у вигляді маленької скриньки, також була б доцільною, наприклад, як весільний подарунок - символ достатку і родинного затишку. Разом з тим вона нагадувала б про минуле, уособлюючи нерозривний зв'язок часів і поколінь.