Опубліковувач
Вишивки Полісся
Зібрання вишивок Жигомирського краєзнавчого музею сформувалося в період з 1911 по1948 рр. і становить 904 одиниці збереження. Щодо інтенсивності надходжень, то найбільше їх надійшло в 1911-1915 рр., в 1928 р. та 1943-44 рр.
Серед фундаторів відомі діячі культури Волині, які багато доклали зусиль для поновлення музейних фондів: В.Г.Кравченко, О.М.Кравченко, С.В.Бельський, М.Белонін, О.М.Бржозовський, П.М.Жолтовський, Н.К.Дмитрук та члени організованого ним у с.Дідковичах на Коростенщині краєзнавчого гуртка учнів, учителів місцевої школи, жителів навколишніх сіл; працівники Бердичівського музею: П.В.Кондратюк, Б.В.Куткін, Є.І.Притула — зібрані ними зразки 1958 року було передано Житомирському музеєві.
Ареал надходження вишивок представляє північну частину Волинської губернії та Ковельський, Ізяславський, Во- лодимир-Волинський, Рівненський, Овруцький, Житомирський, Новоград-Волинський, Старокостянтинівський повіти та згідно нинішнього територіально-адміністративного поділу Андрушівський, Коростен- ський, Олевський, Чуднівський, Любарський райони.
Окремо слід сказати про 128 одиниць малюнків вишивок, виконаних Муляр В.О., Макарчук К.І., Лафаренко Н. М. під час етнографічних експедицій Бердичівського музею в 1942-1944 рр.
Як і в писанках, мальованках, у вишивках переважає квітково- рослинний орнамент, назви якого найдетальніше зафіксували члени краєзнавчого гуртка з с.Дідковичів. Це "качурики"; "хміль"; "кучеряві кучерики, листочки"; "яблучка, листочки, гіллячки"; "яблучка і стовпчики"; "овеча стежечка"; "кривуля, дзвоники, листочки"; "окєничка, драбинки"; "в купки"; "гречка кругом, всередині раки", "гречка незашита"; "вітрак"; "косиці"; "сосонка"; "ціліпани"; "хміль"; "виноград"; "ружки"; "посередині букви і купки, по краях гречечка"; "п'явки"; "козачки, гречка" та інші.
Поряд з тим, серед багатства зібраних зразків вишивок колишньої Волинської губернії, вражають архаїстичністю вишивки з геометричним орнаментом, які включають орнітоморфні, зооморфні та антропоморфні елементи. Цей най- древніший тип орнаменту, відомий на території Європи уже в епоху палеоліту, надибуємо на всіх континентах, в місцях існування людської цивілізації. Деякі з його елементів були символами сонця, вогню, води, Великої Богині; виражали ідею зростання, розмноження тощо. Ці строгі мотиви, які нині глядач сприймає як абстрактно-геометричні й декоративні, свого часу мали символічно-магічне значення і сучасники розуміли їхній глибинний зміст.
Порівняно з іншими етнографічними зонами України, поліська вишивка взагалі й Житомирського Полісся зокрема, як свідчать про те збережені в музеї зразки, наочно зберегла архаїчні корені ритуально-побутового призначення і характер орнаментально-композиційного вирішення.
Вишивки виконано переважно на домотканих полотнах, а також тканинах мануфактурного виготовлення ручнопряденими лляними, шерстяними та фабричними нитками. Збережені зразки здебільшого являють собою фрагменти частин сорочок (манжети, манишки, комірці, наплічники, рукави, підопліччя, подолки). Сорочку в народному світосприйманні розглядали як "двійника" людини, що її носила,тому здавна оздоблювали магічними обереговими символами-знаками, використовуючи багатство різноманітних вишивальних технік. У музейному зібранні побачите найархаїчніші форми занизування (настилування, низинки), вишиті нитками червоного кольору з незначним вкрапленням чорного; а також взірці, в яких гармонійно поєднано кілька видів техніки: лічильна гладь, ретязь, пухлики; вирізування, мережка, солов'їні вічка; штапівка, гладь; вирізування, лічильна гладь, ретязь; хрестик, ретязь; строчка, хрестик.
На жаль, долі музейних предметів, які долі людей, що збирали, іноді складаються трагічно.
В деяких старих інвентарних книгах читаємо пізніші відмітки "замінено", "втрачено", а трапляються і такі записи: "БІ330, 23. Вишивка. Пазуха чоловічої сорочки. Орнамент геометричний, фон заповнений широкою вишивкою". Запис перекреслено, стоїть печатка музею і резолюція: "Уничтожено как непредставляющий ценности. Узоре фашистской свастикой. 23.12.52"...
Та незважаючи на примхи часу, зібрані з усієї території колишньої Волинської губернії зразки вишивок з колекції нашого музею переконливо свідчать про їх високий художній рівень, розкривають складність еволюції цього мистецтва впродовж не одного століття, вони є не тільки невичерпною криницею животворних ідей, а й феноменом, який на всіх етапах свого розвитку виголошував вічно живі, вселюдські гуманістичні постулати, ставши вічним пам'ятником відомим та безіменним майстриням — щирим Берегиням усього сущого на Землі.
Любов ГАРБУЗОВА,
завідуюча відділом етнографії Житомирського обласного краєзнавчого музею