Вітаємо!
Шановні відвідувачі!
На цьому сайті колективи ТОВ "Український Сувенір" та майстерні Український Одяг підготували добірку матеріалів про Українські Рушники. Ми намагатимемось регулярно поповнювати розділи з історії рушників, традицій, що пов'язані з цим унікальним для нашої країни оберегом. Також мі би хотіли запропонувати Вам фотогалерею сучасних та старовинних рушників, що було зібрано за довгі роки пошуку та відновлення мистецтва ткання та вишивання традиційних рушників.
Окремим розділом пропонуємо інформацію про Рушник Національної Єдності України, що сягає довжини у 9 метрів та вишивався на протязі 2 років. Участь у вишиванні цього оберега України прийняли понад 1300 вишивальниць з усіх регіонів України та діаспор США, Канади, Італії, Німеччини, Польщі та Румуніі.
Опубліковувач
Магічність української вишивки
Більшість людей, споглядаючи вишиті речі, відноситься до орнаментів, символів, знаків, як до оздоби. Висока декоративна роль народної вишивки безперечна. Проте джерелом, мотивацією для нанесення орнаментів на одяг, рушники, хустки, обруси тощо з прадавніх часів була магічна функція, котру несли на собі певні знаки.
Сукупність точок та ліній, котрі створюють певні символи, порядок їх розташування, є певним кодом, ключем, з допомогою якого наш видимий, фізичний, тривимірний світ співпрацює з невидимим, духовним (тонким), багатовимірним. У першу чергу це духи стихій — стихіалії, елементали, власне робота з якими і називається магією.
У давнину певна, високо розвинута в духовному та психічному плані частина людства (жерці, волхви, пророки та ін.) свідомо наносила знаки й символи на відповідних деталях одягу, тканинах інтер'єрного призначення. З допомогою цих знаків, життєвий простір навколо індивіда (його аура чи біополе), або простір помешкання структурувався у бажаний спосіб, щоб, як правило, захистити себе від злих сил, натомість запросивши до співпраці світлих, добрих духів. При цьому, звичайно, само собою було зрозумілим, що кожен індивід змалку, буквально з втіленням душі у фізичному світі, виховувався у дусі любові до Природи, до основних її чотирьох складових — стихій вогню, повітря, води і землі. Ці стихії створюють світ видимих нам форм і мають також символічний запис. Знак вогню — трикутник, повітря — коло, води — півмісяць, землі — квадрат. У вишивці ці символи доповнюються та видозмінюються. Це наочно простежується на рушникових швах або заповненнях Київщини і Полтавщини, де кожен пелюсток квітки, листок вишиваються різними знаками. "Коропова луска", котра всуціль складається з трикутників, позначає на Древі Життя вогонь; "просо", або насипка — повітря, а також, можливо, космічний ефір, з якого постають чотири формотворчі стихії. Вода позначається, як правило, різноманітними хвильками, зигзагами, кривульками, а земля — чотирикутниками (ромби та квадрати). Дуже часто ці символи переплітаються між собою, ілюструючи цим взаємопроникнення стихій, єдність чинників Життя.
До наших днів дійшов значний масив вербальної магії у замовляннях, заклинаннях, календарно-обрядових піснях, на котрі пересічна людина дивиться як на розваги та театральне видовище. Це призвело до того, що веснянки, котрі пробуджують духів весни, можуть виконуватися восени чи взимку... як концертні номери. Немає розуміння, бо загублено знання про те, що цього робити ні в якому разі не слід. Усьому свій час і своє місце. А тоді ми починаємо дивуватись, коли серед зими починається тепло. Що вже казати про вишивки, їх зміст. Лише невелика частина людей серцем, інтуїтивно розуміє ті давні розводи, мотиви, що збереглися подекуди у старших людей та музейних зібраннях.
Існує велика кількість знаків та знакових систем, котрих окремі дослідники нараховують понад 120 (Аріель Голан), хоча зрозуміло, що ця цифра умовна. Ці знаки за своїм енергетичним потенціалом можна поділити на три групи — негативні, позитивні та нейтральні. Певна частина знаків, що уособлюють собою загалом космогонію, життєдайні для землян солярні знаки — восьмикутні зірки, восьмигранники, "восьмиріжки", променисті ромби тощо могли наноситися кожен окремо або в сукупності з іншими. Деякі знаки, як, наприклад, свастики та інші символи енергій значної сили, найчастіше вишивались у поєднанні з різними елементами, котрі згар- монізовують активну дію на людину та її оточення.
Найдавніші вишивки, особливо рушники, дуже часто містять у собі довільно розташовані знаки, символи по полю, створюючи, на перший погляд, асиметрію, хаотичну композицію або повторюючи окремо певний елемент, не укладаючи його в орнамент.
Рушники з двобічною симетрією, як, наприклад, Древо Життя, часто мають вишиті обабіч поодинокі елементи. Існують рушники, у яких при однаковій композиції кінці вишиті по-різному. Ці факти слугують нам за підтвердження того, що вишивка в першу чергу наносилась на полотно для магічної функції, а не для прикраси. Створення стрічкових, шахових орнаментів, залежно від площини, на котру вони наносились, та призначення речі,— явище вторинне, коли певні символи чи їх сукупність (рапорт) могли чергуватись довільну кількість разів. Таким чином, це робить вишитий виріб естетично гармонійним для сприйняття. Все це краса, тому магічна і декоративна функції вишивок завжди йдуть поряд.
У процесі еволюції цивілізації, коли відбувалось кілька хвиль втрати значення символів, все-таки знаки, орнаменти не зникали, а продовжували існувати на одязі та вжиткових речах завдяки народним традиціям. Уже давно люди забули, що може конкретно означати певний знак чи загалом орнамент, але ще довго залишалась живучою інформація про те, для чого чи для кого потрібна певна вишивка (для дитини чи для дорослої людини; для чоловіка чи жінки; для родильного, весільного чи поховального обряду тощо).
В XX сторіччі відбулися швидкі і глобальні зміни в цивілізації, коли люди у більшості своїй розпрощалися із традиційним житлом та укладом життя, зруйнували світогляд та світосприйняття. У зв'язку з цим і вишивка втратила в наш час свою магічну функцію, залишивши декор у вигляді троянд, лілей, ваз, барокових елементів ("брокарівські" вишивки). Такі орнаменти не характерні для нашого народу, та й щодо естетичного смаку варто відзначити його занепад, про що писав ще на початку століття професор Г.Павлуцький.
Проте у світі немає нічого випадкового і один з його законів проголошує: "Ніщо з нічого не виникає і ніщо безслідно не зникає". Коли люди жили в гармонії з Природою, були залучені працею до землі, води, безпосередньо вбачаючи в них джерело свого життя, контактуючи з різними духами та силами, то та ж вербальна і "графічна" магія були необхідними складовими частинами їх існування. Тепер, коли більшість людей мешкає в бетонних багатоквартирних домівках, не будучи причетною до безпосередньої роботи на землі, ясна річ, і потреба у нанесенні більшої частини орнаментів на вжиткові речі відпадає. Однак як пісні, так і вишивки значною мірою злучені з українським річним календарно-обрядовим циклом. Більшість знаків, орнаментів української вишивки відображають культ землеробства, родючості та плодючості, котрі необхідні були на відтинку багатотисячолітньої історії. Як приклад космічного знака родючості можна навести популярне переплетіння ниток у ткацтві — "у кружку", котре являє собою решітку з дрібних ромбів. Таким способом орнаментували рядна, настильники, обруси, рушники. Значна частина вишитих геометричних орнаментів також має ромбічну конструкцію, "решітку". Це все мало під собою практичне підґрунтя, коли сім'ї були багатодітними, і щоб вижити роду, потрібно було підтримувати стабільно високу народжуваність. Зараз світ губить цю потребу.
Однак на зламі епох Риб та Водолія, коли на Землі втілюється багато представників нової цивілізації, зростає велика зацікавленість їх до семантики народного мистецтва. Це проявляється у відродженні народних ремесел, промислів, перехід від накопичення речей та інформації, фактичного матеріалу до його окультного осмислення. Екзотерична термінологія досить широко досліджена у народному мистецтві. Банк даних народного мистецтва невпинно просувається вперед до більш глибокого понятійного та езотеричного вивчення. Адже зараз нікого не можуть задовольнити назви на кшталт: "баранячі ріжки", "вовчі зуби" чи "котячі лапки". Морфологічна спорідненість, схожість з реальними частинами тварин, рослин чи певних предметів є явище пізніше в культурному плані. Воно є наслідком того забуття істинного змісту, наповнення символів. Інтерес до читання орнаментів народного мистецтва зростає в силу того, що це дійсно "графічне космічне письмо", котре містить глибинну інформацію про Космос, його генезу. Інформація, котра "записана" на наших рушниках, сорочках відображає не стільки історію формування племен, етносів, що утворили український народ, скільки загалом планетарні та космічні прояви. Але це спонукає до комплексних досліджень давньої матеріальної культури фахівцями різного профілю, аби по-справжньому осмислити багатющу спадщину наших предків.
О.Прусевич у 1916 році, досліджуючи народну вишивку на Поділлі, зафіксував деякі назви квадрата-ромба, а саме: "барани" (с. П'ятківка Ольгопільського пов.), "баранячі роги" (с. Калюсик Ушицького пов.), "віконця" (с.Літинка Летичівського пов.). Аналогічні назви також у праці В.Гагенмейстера, але походять вони з інших населених пунктів Поділля6. Цей ряд можна доповнити нашими польовими матеріалами: "жабки" (с. Більче-Золоте Борщівського р-ну), "жучки" (с. Бучая Ново- ушицького р-ну), "чортячі морди" (с. Бакота Ушицького р-ну), "шелюжки" (с. Дністрове Борщівського р-ну) і т.п. Та наведені назви, на жаль, майже випадкові, створені на візуальних асоціаціях. Деякі композиції внутрішнього простору ромбів у вишитих орнаментах, ідентичні з розписами писанок, килимів Поділля, не мають аналогів у інших регіонах України, за винятком прилеглих районів Буковини та Покуття.
Ромбічним узорам подільської вишивки властиве тонке відчуття ритму й точність композиційної побудови, яку підсилює техніка виконання — низь та монохромне (чорне) і біхром- не (чорно-червоне) колірне вирішення. Мотиви здебільшого мають ланцюжкове з'єднання в прямих смугах. Залежно від того, де такий орнамент розміщений (на якій частині сорочки), він може бути замкнутий із обох сторін бордюрами (на уставках) чи відкритий (на рукаві, під уставками, довкола розрізу пазухи). Найчастіші такі орнаменти на Вінниччині. Мають місце також композиції у вигляді сітки з ромбічною системою вузлів та з розчленованою комбінацією ромбічних модулів — у придністровських районах Вінниччини та Хмельниччини на рукавах та пазухах жіночих сорочок.
Привертає до себе увагу і поширений на всій території побутування архаїчної орнаментики з-подібний мотив. Варто наголосити, що вишивали його лише на жіночих сорочках в Борщівському, Заліщицькому районах Тернопільщини. Оскільки зафіксовані народні назви "качуристе", "кучері", "вуж", "гесики" (Борщівський р-н), "гусениці" (с.Брага Кам'янець-Подільського р-ну), "качурики" (Тульчинський р-н), "кривулючка", "кривенька" (с.Возилів Бучацького р-ну), "кучері" (с.Стіна Томашпільського р-ну), "п'явки" (Тульчинський р-н) не дають інформації про символічне значення даного мотиву, скористаємося ретроспективним аналізом археологічного матеріалу. Подібний знак (і його графічний варіант) фігурує у пам'ятках усіх епох, починаючи з палеоліту, на кераміці культури Трипілля, де такі знаки зображені поодинці чи попарно7. Найчастіше їх нанесено на жіночих статуетках; це зображення змії-вужа, якого трипільці вшановували як покровителя дому, посередника між небом і землею і пов'язували з богинею жіночої родючості6. Власне остання інтерпретація дещо пояснює народну назву згаданого мотиву — "вуж" (Борщівський р-н), поширеного у вишивці рукавів, уставок, пазухи жіночих сорочок (Поділля).
Мотив дуже давній. У нас немає прямих свідчень, що його зображення є безпосередніми символами-оберегами. Зафіксовані теперішні народні назви відтворюють лише зовнішньо- декоративний образ, але в тому, що цей знак архаїчний і має певний магічний зміст, сумнівів немає. Він вичленений і виразно "прочитується", не губиться в багаторазовому повторенні орнаментальної побудови.
Мотив хреста у різних модифікаціях досить поширений в українській народній вишивці. Проте хрест із гачками, або, як його називають, свастика, характеризує саме орнаментику вишивки південно-східних районів Поділля, частково Прикарпаття і Карпат. С. Маковський, описуючи вишивку карпатської зони, згадує про свастику під назвою "трубки"9.
Мотив, утворений, здавалося б, із простого перехрещення прямих, не можна вважати за звичайну гру ліній. Надто вже вони характерні, щоб їх було складено випадково.
На території сучасної України різні варіанти композицій, у яких фігурує графема перехрещених ліній, проявилися в епоху палеоліту10, а чітко виражене свастичне зображення — в епоху енеоліту та бронзи11. В узорах подільської вишивки знаходимо прямий і нахилений хрести із прямих ліній та різні його модифікації. Наприклад, "хрест клиноватий" — хрестоподібна розетка, складена з п'яти квадратів. "Подільська свастика" — це, власне, розетка. Центральним елементом її є ромб, з кутів якого назовні відходять гачки, загнуті в одному напрямку: праворуч або ліворуч.
Хрести у різному графічному вираженні належать до найдавніших магічних символів людства, пов'язаних із космічною семантикою культу вогню і сонця12. Про солярне значення свастики й хреста свідчать деякі графічні композиції, у яких ці мотиви вміщені в коло, а у вишивці — в квадрат чи ромб. Відомі й інші значення цієї графеми. Скандинави свастику називали молотом Тора — бога блискавки і вогню13.
На жаль, з'ясувати семантику хреста у вишитих орнаментах Поділля через народні назви нині неможливо. "Ріжкатий", "ріжки" (Тростянецький р-н), "купчаки" (Муровано-Кури- ловецький р-н), "раки" (Кам'янець-Подільський р-н), "хрестики" (Борщівський р-н) — назви, які виникали вже в пізніші часи на ґрунті випадкових асоціацій. Аналіз геометричного орнаменту показав, що на досліджуваній території побутували два види композицій із хрестами-свастиками. В окремих випадках цей знак виступає як розетка в стрічковій прямолінійній композиції із суцільною чи розчленованою комбінацією з'єднання мотивів. У таких орнаментах хрест-свастика здебільшого збігається з рапортом чи модулем, несе основне художнє навантаження, виділяється на полотні просторово за рахунок не- зашитого тла або ж рамки. Як правило, в таких композиціях практично відсутні дрібні елементи, якими заповнювали простір довкола орнаментальної смуги, а бордюри скомпоновані з півсвастик. Подекуди на Вінниччині трапляються узори з діагональною сіткою прямого контуру без обрамлення, у клітинки якої вписані хрести-свастики. Варто наголосити на оригінальному способі ритмічного чергування чорного й червоного кольорів у квадратному чи шаховому порядку, що харак- і терні для свастичних орнаментів Вінниччини. Подібне колірне вирішення є й у синьо-чорних узорах Бойківщини. Інакший ха-| рактер мають композиції, що ґрунтуються на бордюрній побудові рисунка. Орнамент всередині смуги укладений за принципом бінарності. Хрест у ньому рівномірно чергується з іншим мотивом — наприклад, ромбом, і мотив хреста виступає як другорядний елемент рапорту "хрест-ромб". В таких композиціях присутній простий, здебільшого нахилений хрест і відсутня свастика. їх колірне вирішення буває як біхромного, так і поліхромного звучання у вишивці одягу й хатніх тканин.
Помітну роль у пантеоні архаїчних мотивів-символів подільської вишивки відіграє графема "ріг" (барана, бика, оленя тощо), що своїм генетичним корінням сягає у світ палеолітичної людини, де домінувала мисливська магія14.
Графічне зображення "ріг" присутнє в геометричній орнаментиці української вишивки в усіх історико-етнографічних регіонах. Подільській вишивці властиве розкішне розмаїття варіантів цього знака, аналоги якого подибуємо хіба що в сусідньому Прикарпатті. На жаль, відсутність зразків вишивки з минулих епох (найдавніші подільські вишивки датуються серединою XIX ст.) не дає змоги побудувати послідовність даних, пов'язаних у часі і просторі. Щоб з'ясувати генетичну спорідненість графічних знаків, зокрема у вишивці, доводиться звертатися (на підставі схожості) до археологічних матеріалів.
Орнаменти трипільського посуду та пластики, як відомо, включають зображення сонця з променями, нахилених хрестів і знаків у вигляді "рога бика"16. Розміщення останніх на жіночих статуетках позначало віру трипільців у запліднюючу силу сон- ця-бика, що ллється з неба на землю. Більшість учених вважає, що це стародавній культовий знак. Найпоширеніші назви згаданого мотиву в українській вишивці, зокрема на Поділлі, — "баранячі роги", "баранчики", "барани", "роги" і т.п. — можливо, несуть у собі відгомін світоглядних уявлень наших предків. Геометричні узори, складені з рогоподібних мотивів, вишивали, як правило, в бордюрах, якими обрамляли основну, центральну композицію. "Баранячі роги", "ріжки", з яких укладалися бордюри, є частинами основних мотивів з центральної орнаментальної смуги — різними модифікаціями ромбів із гачками та свастик. Такі узори побутують на всій території південного пограниччя Поділля; аналоги їм знаходимо у вишивці народів Середземномор'я.
Присутність оглянутих архаїчних мотивів у орнаментах вишивки подільського регіону засвідчує їх загальноукраїнський характер, розкриває залежність вишивки в усій її багатогранності від складної історичної взаємодії недотичних ареалів українського світу.